Agencija upisana u registar posrednika pod red. br. 1415

Šta za prodavca znači Ugovor o ekskluzivnom zastupanju?

Ugovor o ekskluzivnom posredovanju, za razliku od običnog ugovora koji možete sklopiti sa 50 agencija i sarađivati sa desetinama agenata, znači da ste odredili samo jednog agenta koji će za vas biti most između vas i kupaca, ali i drugih agenata. Zaključivanjem ovakvog ugovora obavezni ste tom agentu isplatiti posredničku naknadu, bez obzira na to odakle vam dođe kupac.

Logično pitanje je, zašto biste to uradili ako možete svim agentima ponuditi vašu nekretninu i platiti naknadu onome ko vam dovede kupca?

Postoji više razloga zbog kojih je bolje da se odlučite da sarađujete sa samo jednim agentom. Preduslov je da odaberete pravog profesionalca, koji poznaje svoj posao i može vam pomoći savetima i procenama kako pristupiti prodaji.

Prvo, nećete imati desetine poziva dnevno, nećete svaki čas objašnjavati novim agentima i novim kupcima detalje o vašoj nekretnini, već će taj agent to raditi za vas. Onaj ko je prodavao nekretninu preko više agencija zna koliko je to zamarajući proces. Agencije sarađuju između sebe i svakako će i ostali agenti dobiti vašu nepokretnost od agenta za koga ste se vi odlučili.

Druga bitna stvar je kompletna provera i priprema dokumentacije vaše nepokretnosti, otklanjanje eventualnih nedostataka u pravnom smislu i pre nego što se kupac pojavi, a kako bi sve bilo spremno istog momenta kada se zainteresovani kupac izjasni da želi da kupi vašu nekretninu. To se postiže jedino ako sarađujete sa jednim agentom, koji će se vašoj prodaji posvetiti maksimalno. Ako se agenti između sebe trkaju i takmiče, sve te osnovne stvari se ostavljaju po strani i samo se traži kupac, pa se iz tog razloga u toku same prodaje pojavljuju komplikacije razne vrste.

Agent koji ima pravo ekskluzivne prodaje nepokretnosti će napraviti najbolju moguću marketinšku prezentaciju nekretnine, posvetiti joj pažnju, promovisati je po javnim oglasnicima i društvenim mrežama i kupcima na poziv dati kompletne informacije, bez skrivenih detalja, pa će vam i u posetu dolaziti samo kupci koji su upoznati sa svim i koji su prihvatili da takvu nekretninu pogledaju i (ukoliko im se i uživo svidi) kupe. Svakom kupcu je izuzetno bitno da pre nego što dođe da pogleda nekretninu, dobije dovoljno preciznih i kvalitetnih informacija o njoj, a agent je siguran da te informacije može i telefonom dati samo ukoliko on jedini zastupa prodavca. U ostalim slučajevima, često se dešava da vam dolaze kupci kojima je rečena pogrešna ulica, spratnost i slični podaci, pa je svako takvo razgledanje potpuno gubljenje vremena. Ovih dana internetom kruži slika iz Hrvatske, gde su na ogradi kuće okačene table tri agencije, koje oglašavaju tu kuću po različitim cenama i uslovima kupovine. Većina kupaca u takvim slučajevima i ne pristupa razgledanju i odlazi dalje.

Dobar agent može u detalje znati najviše 30 nekretnina i veoma kvalitetno ih prezentovati. Kada vidite da jedan agent zastupa prodaju 200-300 nekretnina, ne nadajte se kvalitetnoj usluzi i tome da će se izuzetno posvetiti prodaji baš vaše nekretnine.

Za prodavca je možda i najvažnija stvar da vam jedan agent čuva cenu nekretnine. Kada nekretninu oglasite u dvadeset agencija i date im cenu od npr. 100.000 eura i napomenete da je vaša zadnja cena 90.000 eura, zbog konkurencije i "povoljnijeg" oglasa bar pola agencija će nekretninu oglasiti već na 90.000 eura. To dovodi do toga da kupci koji su zainteresovani da kupe vašu nekretninu, u startu nude cenu koja je ispod vaše zadnje cene. Zakazuju se stalno pregovori, koji uvek budu neprijatni i neuspešni. Motivacija agenata u tom slučaju nije interes prodavca ili kupca, nego samo i jedino da se posao zaključi, kako bi on mogao da naplatii svoju posredničku naknadu. Kada jedan agent kontroliše oglašavanje i cenu prema svim ostalim agentima, on brani cenu koju ste odredili i pokušava da u pregovorima dobije najbolje uslove za vas.

Naravno, još jedna bitna stvar što se pri odabiru samo jednog agenta i diskrecija prodavca mnogo bolje čuva, razgledanje se zakazuje samo u vreme kada njemu odgovara. Ovakva vrsta ugovora je dominantna u Americi i Zapadnoj Evropi i pokazala se kao mnogo bolji, sigurniji i kvalitetniji način da prodate vašu nepokretnost.

Iz dugogodišnjeg ličnog iskustva, ovakav tip ugovora bismo vam uvek preporučili i kada jednom uradite posao na takav način, više nikada drugačije nećete razmišljati.

Vaše Mitrović Nekretnine.